Fotografia espectacle Montenegro
Galeria d'imatges
Descarregar
   
Videos
Fragments obra
Presentació Ernesto Caballero
Fragments obra
Presentació Ernesto Caballero
   
Audios
Sala Gran. 15/10/2014 > 26/10/2014

MONTENEGRO

COMEDIAS BÁRBARAS

Ramón María del Valle-Inclán

Direcció: Ernesto Caballero
Sessions adaptades per a persones amb discapacitat sensorial
18/10
Sessió a les
20:00
19/10
Sessió a les
18:00
Durada: 
2h 30 min (espectacle amb entreacte)
Preus
TARIFA GENERAL
28 €
TARIFA 50%
14 €

Menors de 25 anys, aturats i Carnet Jove

TARIFA ESPECIAL
24 €

Dia de l'espectador, +65 anys, grups +10 persones, abonats, joves 26-30 anys, discapacitats i famílies nombroses i monoparentals

Imprescinmdible presentar el carnet acreditatiu del descompte a Taquilles

L'entorn

Entorn: 
Col·loqui

Col·loqui amb Bernat Dedéu

Sala Gran
17/10/2014
GRATUÏT
Conferències

Lo sobrenatural en Valle-Inclán

Restaurant del TNC
22/10/2014
GRATUÏT
  Presentació A fons Calendari

Edat recomanada
A partir de 16 anys

Les Comedias bárbaras narren l’esplendor i la decadència d’una nissaga gallega d’altius i despòtics senyors feudals encarnats en la figura de Don Juan Manuel Montenegro. La poderosa paraula de Valle-Inclán retrata l’apogeu i la decadència d’un home que emprèn un viatge expiatori de penediment i redempció fins a immolar-se juntament amb un grup de pidolaires: les veus ardents dels desposseïts confrontades amb les dels hereus, llops degradats d’un llinatge que va renunciar als valors de l’èpica feudal per una cobdícia devastadora, els udols dels quals anuncien una nova era salvatge i banal...

«¡Malditos estamos! Y metidos en un pleito para veinte años.» La trilogia es tanca amb aquesta frase, que l’autor va incorporar després de les primeres edicions, quan el segle vint ja començava a apuntar maneres; un final indecorosament prosaic que esdevé grotesc en agermanar-lo magistralment amb allò que era sublim... Després d’aquest final obscur, retorna la realitat; una realitat estrafolària, desproveïda de la grandesa de les grans epopeies...

Ramón Barea —Premio Nacional de Teatro 2013— protagonitza aquesta versió de les Comedias bárbaras que ha fet el director artístic del Centro Dramático Nacional, Ernesto Caballero, condensant en un sol espectacle les tres peces que formen el cicle de Valle-Inclán, i rebatejant-lo com a Montenegro.

''Tengo oído, que también sucede por veces heredar aquella condición de la leche que se mama, y no de la sangre. Yo tuve una nieta criada por una cabra, y no he visto en los días de mi vida criatura a quien más le tirase andar por los altos.''

Ramón del Valle-Inclán, Comedias bárbaras: Águila de Blasón

Fitxa artística
El regreso del Valle-Inclán más salvaje.
Entrades gratuïtes per a joves entre 18 i 25 anys a través del projecte 'Escena 25'.

Ramón del Valle-Inclán

Va néixer a Galícia l’any 1866, on també va morir l’any 1936. Està considerat com un dels majors renovadors del teatre espanyol del darrer segle, i el seu estil literari va evolucionar des d’un modernisme exuberant fins al desenvolupament d’una sensibilitat tragicòmica pròpia, que es cristal·litzarà en el gènere de l’«esperpent», el qual ha esdevingut una de les fites principals de la dramatúrgia del primer terç del segle xx, anticipant les renovacions estètiques que tindrien lloc als escenaris europeus després de la Segona Guerra Mundial.

En la seva obra —que amb freqüència trobarà les fonts d’inspiració en la mitologia gallega— ocupa un espai molt destacat la trilogia de las Comedias bárbaras, formada per Cara de Plata (1922), Águila de blasón (1907) i Romance de lobos (1908), juntament amb títols com Farsa italiana de la enamorada del rey, Farsa y licencia de la reina castiza, Divinas palabras i Luces de Bohemia, amb els quals assentarà les bases tècniques de l’«esperpent», a partir d’una deformació grotesca del naturalisme.

Valle-Inclán va tenir un actiu paper polític, que el va dur a participar en la creació d’Alianza Republicana i a presentar-se com a diputat per La Corunya amb el Partit Radical de Lerroux. També va destacar en la seva faceta com a prosista, en la qual cal mencionar la seva novel·la Tirano Banderas i el seu gran projecte narratiu, El ruedo ibérico, que va deixar inacabat.

 

Ernesto Caballero
Director artístic del Centro Dramático Nacional des de 2012.

Ha escrit més de vint obres teatrals, i en la seva trajectòria com a director escènic destaquen els seus muntatges amb la Compañía Nacional de Teatro Clásico —Sainetes de Ramón de la Cruz (2006), La comedia nueva de Leandro Fernández de Moratín (2008) i En esta vida todo es verdad y todo mentir de Calderón de la Barca (2012); així com les produccions del Centro Dramático Nacional —El señor Ibrahim y las flores del Corán d’Eric-Emmanuel Schmitt (2004, Premi Max al Millor text adaptat), Las visitas deberían estar prohibidas por el Código Penal, sobre textos de Miguel Mihura (2006), Presas d’Ignacio del Moral i Verónica Fernández (2007), La colmena científica o el Café de Negrín de José Ramón Fernández (2010) i Doña Perfecta de Benito Pérez Galdós (2012).

També és director artístic de la companyia Teatro El Cruce, amb la qual ha posat en escena títols com Auto (que va rebre el Premio de la Crítica), La tortuga de Darwin de Juan Mayorga i La fiesta de los jueces, basada en El càntir trencat de Heinrich Von Kleist.

dilluns dimarts dimecres dijous divendres dissabte diumenge
25
abril
dilluns
26
abril
dimarts
27
abril
dimecres
28
abril
dijous
29
abril
divendres
30
abril
dissabte
01
maig
diumenge
 
 
 
 
 
 
 
02
maig
dilluns
03
maig
dimarts
04
maig
dimecres
05
maig
dijous
06
maig
divendres
07
maig
dissabte
08
maig
diumenge
 
 
 
 
 
 
 
09
maig
dilluns
10
maig
dimarts
11
maig
dimecres
12
maig
dijous
13
maig
divendres
14
maig
dissabte
15
maig
diumenge
 
 
 
 
 
 
 
16
maig
dilluns
17
maig
dimarts
18
maig
dimecres
19
maig
dijous
20
maig
divendres
21
maig
dissabte
22
maig
diumenge
 
 
 
 
 
 
 
23
maig
dilluns
24
maig
dimarts
25
maig
dimecres
26
maig
dijous
27
maig
divendres
28
maig
dissabte
29
maig
diumenge
 
 
 
 
 
 
 

Tweets