Epicentre patrimonial

Epicentre patrimonial

Una de les funcions del TNC, com a servei públic, és redescobrir i promoure el patrimoni teatral català. Els nostres clàssics no són només aquells tres noms que han tingut la sort de perdurar als escenaris, sinó que hi ha molts altres textos de gran qualitat que hem de recuperar. Els epicentres patrimonials ens ajudaran a acostar-nos a algunes de les figures clau per entendre el teatre català modern.

Cada temporada està dedicada a un epicentre patrimonial, un determinat autor o gènere teatral que, per les raons que siguin, ha quedat fora del cànon teatral català, malgrat la seva rellevància artística. Al seu voltant es programen diversos espectacles i activitats per normalitzar la seva presència en el panorama teatral.
Us animem a redescobrir els personatges cabdals del nostre teatre.

Temporada 2017-2018: Epicentre Lluïsa Cunillé
Lluïsa Cunillé és una de les veus en actiu de major trajectòria que té actualment la dramatúrgia catalana contemporània, amb una enorme influència sobre alguns dels principals dramaturgs joves del nostre país.
La solidesa del seu insubornable compromís envers l’escriptura —amb una especial atenció a les mecàniques de representació del dolor que aquesta comporta— ha estructurat una obra que ja aplega una cinquantena de títols estrenats, sense comptar els nombrosos textos que l’autora ha anat guardant dins dels seus calaixos en els darrers anys.
Per aquest motiu, el Teatre Nacional ha decidit dedicar l’epicentre de la temporada 2017/2018 a aquesta prolífica i fascinant autora, per tal donar a conèixer especialment la seva producció durant l’última dècada, en la qual la minuciositat lingüística que havia caracteritzat la mirada ètica de les seves primeres peces s’ha vist enriquida amb un treball de gran lucidesa ideològica sobre la construcció dels personatges i les trames teatrals.

Temporada 2016-2017: Epicentre Brossa, variacions i varietats
L’epicentre patrimonial de la temporada 2016-2017 gira entorn de la figura i l’obra de Joan Brossa, un dels creadors més eclèctics del panorama amb una extensa producció, tant literària com plàstica. En aquest sentit, doncs, el TNC juntament amb el MACBA, l’Institut del Teatre, l’Esmuc, la Filmoteca, la Fundació Brossa i d’altres entitats organitzen un seguit d’espectacles i d’activitats en el marc del cicle Brossa, variacions i varietats.
Si hi ha algú que hagi transformat en profunditat les estructures estètiques de la cultura catalana contemporània, aquest és sens dubte Joan Brossa. El seu llegat depassa de llarg el record més o menys explícit de les seves obres, i afecta directament el nervi de les principals transformacions de l’últim mig segle en la concepció i plasmació dels nous llenguatges creatius.
Una mirada transversal sobre el teatre brossià, que tingui en compte totes les altres disciplines que va conrear, ens ajudarà a comprendre millor la seva rabiosa actualitat. Perquè quan Brossa redefineix  el valor del gest creatiu i de les obres generades, s’està replantejant en última instància la funció ideològica del treball artístic en la nostra societat.

Vegeu els espectacles i les activitats de l'Epicentre Brossa, variacions i varietats aquí.
 
Temporada 2015-2016: Epicentre Guimerà
El teatre i l’activitat literària d’Àngel Guimerà va relacionar-se d’una manera particularment esponjosa amb les tensions ideològiques de la seva època, que van contribuir a dibuixar els paradigmes i paradoxes de la «identitat catalana». Per això, no és un assumpte menor que la seva figura pública presentés contradiccions profundes respecte dels valors ideològics dominants del seu temps. El seu activisme cultural, doncs, pot ser llegit igualment des d’unes contradiccions personals fascinants, que fan que rellegir Guimerà sigui també acostar-se a les ferides originals de la nostra construcció nacional.
 
ESPECTACLES
Maria Rosa
Vergonya eterna
 
ACTIVITATS
Exposició. Guimerà.
Col·loqui de Maria Rosa amb Rafael Ribó.
Conversa amb Carlota Subirós dins del cicle de Converses amb els directors – Lectures escèniques.
Conversa amb Damien Bazin dins del cicle de Converses sobre disseny teatral – Llegir l’escenari.
Concert. Titaina.
Ruta literària. La Barcelona de Guimerà.
Guimerà i el cinema.
Projecció de la pel·lícula Tiefland de Leni Riefenstahl.
Conferències:
Guimerà: violència i llibertat
Àngel Guimerà periodista: una veu del vell catalanisme exigent i mestís
— Guimerà i el Premi Nobel
Publicacions:
Guimerà: home símbol de Xavier Albertí i Albert Arribas, Edicions 62.
Opuscle Guimerà. Publicació principal de l’epicentre de la temporada 2015/2016 dedicat a rellegir la figura d’Àngel Guimerà.
 
Temporada 2014-2015: Epicentre L’origen de l’oblit. El teatre català durant el primer franquisme
Aquests anys del primer franquisme van ser d’una sorprenent fertilitat, començant per la represa l’any 1946 de les representacions en llengua catalana amb El ferrer de tall de Frederic Soler. Aquest període, en què el teatre en llengua castellana també tindrà un paper molt important, ha quedat pràcticament esborrat de l’imaginari actual.
Uns anys de plom que són essencials per comprendre la modernitat teatral catalana: el contacte de la nostra cultura amb Brecht i l’existencialisme francès, les revolucions estètiques posteriors a la Segona Guerra Mundial, la convivència d’una potent xarxa amateur amb un important desplegament de teatre comercial, sovint en castellà, i l’aparició d’unes institucions teatrals que començaran a estructurar el panorama escènic actual.

ESPECTACLES
Mots de ritual per a Electra
La nostra mort de cada dia
No obstant això.. hi va haver un moment en què tot va ser possible


ACTIVITATS
Col·loqui de Mots de ritual per a Electra amb Maria Barbal
Taula rodona epicentre patrimonial
Exposició 1946-1959: l'origen de l'oblit
Cicle de conferències a l'Ateneu

Temporada 2013-2014: Epicentre Pitarra
L’extraordinari impuls de Serafí Pitarra com a dramaturg i empresari teatral va contribuir decisivament a consolidar una tradició dramàtica en català que tingués vigor suficient per perviure cent cinquanta anys després. El 1864, l’èxit popular de l’estrena de la seva obra L’esquella de la torratxa marca un punt d’inflexió dins del teatre en català, que ràpidament sedueix un ampli teixit social i, en qüestió de mesos, multiplica la seva presència als escenaris, la qual cosa acabarà generant un substancial canvi de valors en el panorama escènic català, abans majoritàriament en castellà.

ESPECTACLES
L’esquella de la torratxa
El Cantador
Liceistes i cruzados
SAFARI Pitarra


ACTIVITATS
Conferència Fills de Wifredo el Pelut (això vol dir catalans)
Conferència De Pitarra a Polònia: com riem els catalans
Col·loqui de SAFARI Pitarra amb Laura Borràs
Exposició Pitarra 1864-1866
Ruta literària Pitarra: de l’Hospital als Jardins
Mostra de teatre amateur entorn de Pitarra