Juliol 2022
DlDmDcDjDvDsDg
Dv1Ds2Dg3
Dl4Dm5Dc6Dj7Dv8Ds9Dg10
Dl11Dm12Dc13Dj14Dv15Ds16Dg17
Dl18Dm19Dc20Dj21Dv22Ds23Dg24
Dl25Dm26Dc27Dj28Dv29Ds30Dg31

Informació

Hamlet

  • William Shakespeare
  • Dramatúrgia i direcció Chela De Ferrari
  • Sala Tallers
  • 01/07/2022 al 03/07/2022

Grec 2022 Festival de Barcelona

Quins són els somnis i les frustracions d'una persona amb síndrome de Down? Elles mateixes ens ho expliquen a partir de la versió d'una de les obres més conegudes de la dramatúrgia universal, portada a escena per una companyia peruana.

"Ser o no ser". Amb la frase més coneguda del Hamlet de Shakespeare, la humanitat es pregunta, des del segle XVII, la finitud de la vida i la necessitat de prendre partit i d'actuar davant els esdeveniments. Ara, però, una companyia teatral peruana i la directora que la condueix, Chela De Ferrari, la fan servir també per interrogar-se i per interrogar el públic sobre les persones amb síndrome de Down i sobre el paper que han de tenir en la nostra societat. Què implica el fet de "ser" quan no existeix un espai on se't prengui en consideració? Com considerem la resta d'éssers humans la vida de les persones amb síndrome de Down? Quin sentit té la seva existència en un món regit per l'eficiència, la productivitat i uns models impossibles de bellesa?

Tot comença amb la trobada de la directora amb Jaime Cruz, un dels protagonistes d'aquesta funció. Era un acomodador del Teatre La Plaza, a Lima, que un dia li va confessar la seva gran ambició: pujar com a actor a l'escenari del teatre on havia treballat durant anys venent programes de mà. De Ferrari feia temps que volia portar a escena un Hamlet, però any rere any descartava el projecte perquè no trobava l'actor adequat, fins que es va produir aquesta trobada amb Jaime Cruz. La directora va veure en ell la possibilitat de donar-li un sentit nou representant-lo en una versió especialment lliure amb una companyia d'actors i actrius amb síndrome de Down encapçalats pel mateix Cruz. Frases i monòlegs del text original es combinen aquí amb experiències reals de la vida dels actors i actrius, i ens ofereix la possibilitat d'endinsar-nos en els pensaments, les esperances i els desencisos de persones que sovint són ignorades directament pels qui les envolten.

Signa la posada en escena Chela De Ferrari, una directora teatral nascuda a Lima que va estudiar pintura i teatre. És directora del Teatre La Plaza des que es va fundar, fa gairebé dinou anys. L'organització es defineix com “un espai de creació teatral que investiga i interpreta la realitat per construir un punt de vista crític que dialogui amb la seva comunitat”. L'any 2013 va crear “Sala de parto", un programa per estimular el naixement de noves obres i autors peruans. En la seva carrera com a directora i dramaturga ha realitzat més d'una vintena de muntatges teatrals, entre els quals La cautiva, de Luis Alberto León; Mucho ruido por nada, adaptada per ella mateixa a partir de l'obra de Shakespeare, i Hamlet. L'any 2019 va crear La Plaza Media, una àrea dedicada al desenvolupament de cinema i projectes transmèdia. Actualment edita la seva primera pel·lícula documental, Ser Hamlet, que documenta el procés d'assaig d'aquest muntatge teatral.

Fitxa artística

Autoria
William Shakespeare
Dramatúrgia i direcció
Chela De Ferrari
Amb
Octavio Bernaza, Jaime Cruz, Lucas Demarchi, Manuel García, Diana Gutiérrez, Cristina León Barandiarán, Ximena Rodríguez, Álvaro Toledo
  • + Informació
    Il·luminació
    Jesús Reyes

    Direcció adjunta i assessoria dramàtica
    Claudia Tangoa
    Jonathan Oliveros
    Luis Alberto León


    Coreografia
    Mirella Carbone

    Vídeo
    Lucho Soldevilla
    Entrenament de la veu
    Alessandra Rodríguez

    Fotografia
    Registre fotogràfic del Teatre La Plaza

    Producció delegada
    Carlota Guivernau
    Una producció de
    Teatre La Plaza

Multimèdia