L'Hort de les Oliveres

Informació

L'HORT DE LES OLIVERES

  • Narcís Comadira
  • Direcció d'escena Xavier Albertí
  • Sala Gran
  • al

Després de la mort del patriarca de la família Bofill, a la gran casa pairal de l'Hort de les Oliveres només s'hi va quedar la minyona, la qual ara es disposa a preparar-ho tot perquè els Bofill s'hi reuneixin i hi celebrin la Setmana Santa, tal com havien fet sempre mentre hi era el pare.
Es tracta segurament de l'última celebració que podrà acollir la finca abans que sigui venuda contra l'última voluntat del difunt i aquells terrenys carregats d'arbres, d'història i de records personals acabin reconvertits en una urbanització de segones residències per a turistes russos delerosos de gaudir del sol de la Costa Brava.
Uns voldran vendre, per treure's un pes de sobre i no caure en la pobresa; d'altres s'hi oposaran. I així, la disputa pel futur de l'herència s'acabarà convertint en un delirant espectacle musical, en una gran Passió contemporània.
 
A estones sento un desig fortíssim d’escriure per al teatre un vodevil o una comèdia. I l’escriuré, si res no m’ho impedeix, però la donaré al teatre no pas abans de la fi de 1903...
Això ho va escriure Txèkhov en una carta d’abans de L’hort dels cirerers.
Jo, pobre poeta local,
a vegades també sento aquest desig fortíssim.
I finalment m’he decidit. No sé
si serà un vodevil o una comèdia o una tragèdia,
o una mica de tot.
Com serà? No ho sé.
(Narcís Comadira, L’Hort de les Oliveres)


A FONS

Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurableL’hora dels adéusEl dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva producció poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
 
Xavier Albertí
Director artístic del Teatre Nacional de Catalunya.
En la seva carrera com a director d’escena destaquen els treballs recents Terra de ningú de Harold Pinter (Teatre Nacional de Catalunya, 2013); L’eclipsi d’Alberto García Demestres, a partir de l’obra homònima de Paco Zarzoso (Teatre Nacional de Catalunya, 2014); Vida Privada, adaptació de la novel·la de Josep Maria de Sagarra; Pinsans i Caderneres, de Narcís Comadira i Xavier Albertí; El dúo de la africana de Lluïsa Cunillé i Xavier Albertí; Crónica sentimental de España a partir de l’obra homònima de Manuel Vázquez Montalbán; PPP, sobre l’obra de Pier Paolo Pasolini; L’home de teatre de Thomas Bernhard; Traïció de Harold Pinter o Vianants de Lluïsa Cunillé i Paco Zarzoso.
També ha treballat com a actor, músic, dramaturg i pedagog teatral. En l’àmbit de la gestió cultural, cal mencionar que ha estat director del Festival d’Estiu de Barcelona Grec entre els anys 1996 i 1999, així com de l’Àrea de creació de l’Institut Ramon Llull entre els anys 2004 i 2006.

«Imaginin una gran casa pairal als afores de Riudejoncs de les Arenes. Al costat de la casa, construïda dalt d’un turonet, més enllà del jardí, ara tot florit de lilàs, comença el conegut com a l’Hort de les Oliveres. Són dotze hectàrees plantades d’oliveres, que baixen suaument. La casa i l’Hort de les Oliveres són enmig d’una gran finca, amb bosc, conreus i erms. Al fons, lluny, es veu el mar. És Dijous Sant. La tarda cau lenta i perfumada. El vespre arriba.» En aquest context —amenaçat per màquines excavadores, inversions immobiliàries estrangeres i tropells de turistes opulents desitjosos d’instal•lar-hi segones i terceres residències— el disgregat nucli familiar dels Bofill es retroba com sempre durant les dates assenyalades, ara marcat per la recent mort del pare i encara trastocat pel seu llegat. A pesar que els membres de la família ja no viuen entre aquelles parets, no els resultarà fàcil posar-se d’acord sobre la decisió que cal prendre en relació amb el patrimoni heretat, si és millor vendre-se’l o preservar-lo, i sobretot a quin preu —amb quin cost— estan disposats a desprendre’s dels signes centrals de la seva identitat. L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant— per acostar-se amb molts interrogants i poques respostes al progressiu desarrelament d’un poble costaner banyat per la mar Mediterrània.


L'ENTORN
 

  • TAULA RODONA FUNDACIÓ VILA CASAS - ESPAI VOLART 18/02/2015
Aprofitant que la Fundació Vila Casas organitzarà una exposició retrospectiva sobre l’obra pictòrica de Narcís Comadira a l’Espai Volart pocs mesos abans de l’estrena de L’Hort de les OliveresComadira conversarà amb l’artista Francesc Artigau, amb Xavier Albertí i amb Glòria Bosch, directora de la Fundació Vila Casas, per tal de reflexionar sobre el conjunt de la seva obra poètica, pictòrica i teatral.
La taula rodona es farà a l’Espai Volart (Ausiàs Marc, 22).
 
  • RECITAL DE POESIA - GENERACIONS. POESIA I FAMÍLIA
“M’agafe a tu, os que més estimava/ i cante el jorn del matí il·luminat”… Tots tenim família. Els escriptors també. Tots estimem i enyorem i agraïm i no entenem i, tal vegada, perdonem. Els escriptors també. Però ells i elles ho saben posar per escrit, saben evocar amb paraules la densitat i la intensitat de la relació amb els nostres éssers més propers.
Fernando Beltrán, Gemma Gorga, Miquel Àngel Llauger i Berta Piñán, quatre excel·lents poetes contemporanis, escullen i ens llegeixen poemes seus i d’algú altre (R.L. Stevenson, Sharon Olds, Clementina Arderiu, Maria-Mercè Marçal): versos que parlen de diferents generacions, dels que ens han donat la vida o aquells a qui els l’hem donada, des d’un seguit de mirades intenses i sorprenents.
Moderador:  Jaume Subirana
 
  • COL·LOQUI AMB NARCÍS COMADIRA
El col·loqui sobre L’Hort de les Oliveres comptarà amb la presència de Narcís Comadira, autor del text, i Xavier Albertí, director de l’espectacle.

Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurableL’hora dels adéusEl dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva producció poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
 
  • CICLE CINEMA A LA FILMOTECA - L'ONCLE TXÈKHOV
La universalitat de l’obra de Txèkhov és especialment sensible sota la mirada dels diversos trasbalsos socioculturals que ha patit la contemporaneïtat occidental. Els espais simbòlics del dramaturg rus han freqüentat sovint l’imaginari teatral i cinematogràfic des de múltiples prismes, i s’ha convertit en un dels grans referents en la construcció de la nostra consciència col·lectiva.
La Filmoteca ha volgut aprofitar la presència de l’aproximació a L’hort dels cirerers que ha proposat Narcís Comadira al Teatre Nacional per acostar-nos a algunes de les marques de foc que Txèkhov ha deixat en la nostra memòria cinematogràfica. 

Les propostes que es plantegen són les següents:
Three sisters (1970). Director: Laurence Olivier. A partir de Les tres germanes
Hannah and her Sisters (1986). Director: Woody Allen. A partir de Les tres germanes
Neokonchennaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino [Una peça inacabada per a piano mecànic] (1977). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de Platonov
Oci ciorne [Ulls foscos] (1987). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de contes de Txèkhov
Vanya on 42nd Street (1994). Director: Louis Malle. A partir de L’oncle Vània
Dama s sobachkoy [La senyora del gosset] (1960). Director: Iosif Heifitz. A partir del conte de Txèkhov
Summer Storm (1944). Director: Douglas Sirk. A partir de la novel·la Una cacera dramàtica
 
  • VISITA GUIADA A LA COL·LECCIÓ CAN FRAMIS AMB NARCÍS COMADIRA I FRANCESC ARTIGAU
A pocs minuts del TNC, en la zona del 22@, hi ha el museu Can Framis de la Fundació Vila Casas, entitat sense ànim de lucre dedicada a promocionar l’art contemporani català, on s’exposa una col·lecció permanent que compta amb unes 300 obres de diversos artistes nascuts o residents a Catalunya creades en les últimes cinc dècades.
Francesc Artigau, pintor, dibuixant i gravador, proposarà el seu recorregut personal per Can Framis entorn de la idea de família. Al llarg de la visita, compartirà reflexions amb Narcís Comadira, el qual ha desenvolupat una àmplia trajectòria com a pintor al llarg de la seva vida paral·lelament a la seva faceta literària.


L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant—

Preus i horaris

  • Durada:
    1 h 35 min (espectacle sense entreacte)
    Edat recomanada:
    A partir de 16 anys
    Comprar

Calendari

JULIOL 2017

DLDTDCDJDVDSDG
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Fitxa artística

Autor
Narcís Comadira
Direcció d'escena
Xavier Albertí
Amb
Mercè Aránega, Carles Canut, Antoni Comas, Rubèn de Eguía, Ricard Farrè, Oriol Genís, Robert González, Marta Ossó, Mont Plans, Aina Sánchez
  • Veure'n més
    Vestuari
    María Araujo

    So
    Carles Gómez (TNC)
    Josep Puigdolers (TNC)


    Caracterització
    Toni Santos

    Ajudanta de vestuari
    Marian García
    Escenografia
    Jordi Roig

    Il·luminació
    David Bofarull

    Moviment
    Roberto G. Alonso

    Ajudant de direcció
    Albert Arribas

    Alumnes en pràctiques de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona
    Gerard Bidegain
    Òscar Vilarroya (direcció i dramatúrgia)


    Agraïments
    Miquel Pujadó i Josep Maria Escalona i Canyet

     

Multimedia