Information
L'Hort de les Oliveres
- Narcís Comadira
- Direcció d'escena Xavier Albertí
- Sala Gran
- 13/05/2015 al 28/06/2015
Després de la mort del patriarca de la família Bofill, a la gran casa pairal de l'Hort de les Oliveres només s'hi va quedar la minyona, la qual ara es disposa a preparar-ho tot perquè els Bofill s'hi reuneixin i hi celebrin la Setmana Santa, tal com havien fet sempre mentre hi era el pare.
Es tracta segurament de l'última celebració que podrà acollir la finca abans que sigui venuda contra l'última voluntat del difunt i aquells terrenys carregats d'arbres, d'història i de records personals acabin reconvertits en una urbanització de segones residències per a turistes russos delerosos de gaudir del sol de la Costa Brava.
Uns voldran vendre, per treure's un pes de sobre i no caure en la pobresa; d'altres s'hi oposaran. I així, la disputa pel futur de l'herència s'acabarà convertint en un delirant espectacle musical, en una gran Passió contemporània.
A estones sento un desig fortíssim d’escriure per al teatre un vodevil o una comèdia. I l’escriuré, si res no m’ho impedeix, però la donaré al teatre no pas abans de la fi de 1903...
Això ho va escriure Txèkhov en una carta d’abans de L’hort dels cirerers.
Jo, pobre poeta local,
a vegades també sento aquest desig fortíssim.
I finalment m’he decidit. No sé
si serà un vodevil o una comèdia o una tragèdia,
o una mica de tot.
Com serà? No ho sé.
(Narcís Comadira, L’Hort de les Oliveres)
A FONS
Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurable, L’hora dels adéus, El dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva Production poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
Xavier Albertí
Director artístic del Teatre Nacional de Catalunya.
En la seva carrera com a director d’escena destaquen els treballs recents Terra de ningú de Harold Pinter (Teatre Nacional de Catalunya, 2013); L’eclipsi d’Alberto García Demestres, a partir de l’obra homònima de Paco Zarzoso (Teatre Nacional de Catalunya, 2014); Vida Privada, adaptació de la novel·la de Josep Maria de Sagarra; Pinsans i Caderneres, de Narcís Comadira i Xavier Albertí; El dúo de la africana de Lluïsa Cunillé i Xavier Albertí; Crónica sentimental de España a partir de l’obra homònima de Manuel Vázquez Montalbán; PPP, sobre l’obra de Pier Paolo Pasolini; L’home de teatre de Thomas Bernhard; Traïció de Harold Pinter o Vianants de Lluïsa Cunillé i Paco Zarzoso.
També ha treballat com a actor, músic, dramaturg i pedagog teatral. En l’àmbit de la gestió cultural, cal mencionar que ha estat director del Festival d’Estiu de Barcelona Grec entre els anys 1996 i 1999, així com de l’Àrea de creació de l’Institut Ramon Llull entre els anys 2004 i 2006.
«Imaginin una gran casa pairal als afores de Riudejoncs de les Arenes. Al costat de la casa, construïda dalt d’un turonet, més enllà del jardí, ara tot florit de lilàs, comença el conegut com a l’Hort de les Oliveres. Són dotze hectàrees plantades d’oliveres, que baixen suaument. La casa i l’Hort de les Oliveres són enmig d’una gran finca, amb bosc, conreus i erms. Al fons, lluny, es veu el mar. És Dijous Sant. La tarda cau lenta i perfumada. El vespre arriba.» En aquest context —amenaçat per màquines excavadores, inversions immobiliàries estrangeres i tropells de turistes opulents desitjosos d’instal•lar-hi segones i terceres residències— el disgregat nucli familiar dels Bofill es retroba com sempre durant les dates assenyalades, ara marcat per la recent mort del pare i encara trastocat pel seu llegat. A pesar que els membres de la família ja no viuen entre aquelles parets, no els resultarà fàcil posar-se d’acord sobre la decisió que cal prendre en relació amb el patrimoni heretat, si és millor vendre-se’l o preservar-lo, i sobretot a quin Price —amb quin cost— estan disposats a desprendre’s dels signes centrals de la seva identitat. L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant— per acostar-se amb molts interrogants i poques respostes al progressiu desarrelament d’un poble costaner banyat per la mar Mediterrània.
L'ENTORN
La taula rodona es farà a l’Espai Volart (Ausiàs Marc, 22).
Fernando Beltrán, Gemma Gorga, Miquel Àngel Llauger i Berta Piñán, quatre excel·lents poetes contemporanis, escullen i ens llegeixen poemes seus i d’algú altre (R.L. Stevenson, Sharon Olds, Clementina Arderiu, Maria-Mercè Marçal): versos que parlen de diferents generacions, dels que ens han donat la vida o aquells a qui els l’hem donada, des d’un seguit de mirades intenses i sorprenents.
Moderador: Jaume Subirana
Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurable, L’hora dels adéus, El dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva Production poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
La Filmoteca ha volgut aprofitar la presència de l’aproximació a L’hort dels cirerers que ha proposat Narcís Comadira al Teatre Nacional per acostar-nos a algunes de les marques de foc que Txèkhov ha deixat en la nostra memòria cinematogràfica.
Les propostes que es plantegen són les següents:
Three sisters (1970). Director: Laurence Olivier. A partir de Les tres germanes
Hannah and her Sisters (1986). Director: Woody Allen. A partir de Les tres germanes
Neokonchennaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino [Una peça inacabada per a piano mecànic] (1977). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de Platonov
Oci ciorne [Ulls foscos] (1987). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de contes de Txèkhov
Vanya on 42nd Street (1994). Director: Louis Malle. A partir de L’oncle Vània
Dama s sobachkoy [La senyora del gosset] (1960). Director: Iosif Heifitz. A partir del conte de Txèkhov
Summer Storm (1944). Director: Douglas Sirk. A partir de la novel·la Una cacera dramàtica
Francesc Artigau, pintor, dibuixant i gravador, proposarà el seu recorregut personal per Can Framis entorn de la idea de família. Al llarg de la visita, compartirà reflexions amb Narcís Comadira, el qual ha desenvolupat una àmplia trajectòria com a pintor al llarg de la seva vida paral·lelament a la seva faceta literària.
L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant—
Es tracta segurament de l'última celebració que podrà acollir la finca abans que sigui venuda contra l'última voluntat del difunt i aquells terrenys carregats d'arbres, d'història i de records personals acabin reconvertits en una urbanització de segones residències per a turistes russos delerosos de gaudir del sol de la Costa Brava.
Uns voldran vendre, per treure's un pes de sobre i no caure en la pobresa; d'altres s'hi oposaran. I així, la disputa pel futur de l'herència s'acabarà convertint en un delirant espectacle musical, en una gran Passió contemporània.
A estones sento un desig fortíssim d’escriure per al teatre un vodevil o una comèdia. I l’escriuré, si res no m’ho impedeix, però la donaré al teatre no pas abans de la fi de 1903...
Això ho va escriure Txèkhov en una carta d’abans de L’hort dels cirerers.
Jo, pobre poeta local,
a vegades també sento aquest desig fortíssim.
I finalment m’he decidit. No sé
si serà un vodevil o una comèdia o una tragèdia,
o una mica de tot.
Com serà? No ho sé.
(Narcís Comadira, L’Hort de les Oliveres)
A FONS
Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurable, L’hora dels adéus, El dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva Production poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
Xavier Albertí
Director artístic del Teatre Nacional de Catalunya.
En la seva carrera com a director d’escena destaquen els treballs recents Terra de ningú de Harold Pinter (Teatre Nacional de Catalunya, 2013); L’eclipsi d’Alberto García Demestres, a partir de l’obra homònima de Paco Zarzoso (Teatre Nacional de Catalunya, 2014); Vida Privada, adaptació de la novel·la de Josep Maria de Sagarra; Pinsans i Caderneres, de Narcís Comadira i Xavier Albertí; El dúo de la africana de Lluïsa Cunillé i Xavier Albertí; Crónica sentimental de España a partir de l’obra homònima de Manuel Vázquez Montalbán; PPP, sobre l’obra de Pier Paolo Pasolini; L’home de teatre de Thomas Bernhard; Traïció de Harold Pinter o Vianants de Lluïsa Cunillé i Paco Zarzoso.
També ha treballat com a actor, músic, dramaturg i pedagog teatral. En l’àmbit de la gestió cultural, cal mencionar que ha estat director del Festival d’Estiu de Barcelona Grec entre els anys 1996 i 1999, així com de l’Àrea de creació de l’Institut Ramon Llull entre els anys 2004 i 2006.
«Imaginin una gran casa pairal als afores de Riudejoncs de les Arenes. Al costat de la casa, construïda dalt d’un turonet, més enllà del jardí, ara tot florit de lilàs, comença el conegut com a l’Hort de les Oliveres. Són dotze hectàrees plantades d’oliveres, que baixen suaument. La casa i l’Hort de les Oliveres són enmig d’una gran finca, amb bosc, conreus i erms. Al fons, lluny, es veu el mar. És Dijous Sant. La tarda cau lenta i perfumada. El vespre arriba.» En aquest context —amenaçat per màquines excavadores, inversions immobiliàries estrangeres i tropells de turistes opulents desitjosos d’instal•lar-hi segones i terceres residències— el disgregat nucli familiar dels Bofill es retroba com sempre durant les dates assenyalades, ara marcat per la recent mort del pare i encara trastocat pel seu llegat. A pesar que els membres de la família ja no viuen entre aquelles parets, no els resultarà fàcil posar-se d’acord sobre la decisió que cal prendre en relació amb el patrimoni heretat, si és millor vendre-se’l o preservar-lo, i sobretot a quin Price —amb quin cost— estan disposats a desprendre’s dels signes centrals de la seva identitat. L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant— per acostar-se amb molts interrogants i poques respostes al progressiu desarrelament d’un poble costaner banyat per la mar Mediterrània.
L'ENTORN
- TAULA RODONA FUNDACIÓ VILA CASAS - ESPAI VOLART 18/02/2015
La taula rodona es farà a l’Espai Volart (Ausiàs Marc, 22).
- RECITAL DE POESIA - GENERACIONS. POESIA I FAMÍLIA
Fernando Beltrán, Gemma Gorga, Miquel Àngel Llauger i Berta Piñán, quatre excel·lents poetes contemporanis, escullen i ens llegeixen poemes seus i d’algú altre (R.L. Stevenson, Sharon Olds, Clementina Arderiu, Maria-Mercè Marçal): versos que parlen de diferents generacions, dels que ens han donat la vida o aquells a qui els l’hem donada, des d’un seguit de mirades intenses i sorprenents.
Moderador: Jaume Subirana
- COL·LOQUI AMB NARCÍS COMADIRA
Narcís Comadira
La poesia ha ocupat la major part dels esforços artístics de Narcís Comadira, que també ha conreat altres gèneres literaris i ha traduït alguns grans títols de la poesia universal, com els Cants de Giacomo Leopardi, a més de dedicar-se amb regularitat a la pintura.
Entre les seves importants incursions en l’escriptura teatral, cal destacar peces com La vida perdurable, L’hora dels adéus, El dia dels morts. Un oratori per a Josep Pla o Al cel, així com la traducció de grans textos dramàtics com La gran il·lusió d’Eduardo De Filippo, Les tres germanes d’Anton Txèkhov o Els gegants de la muntanyade Luigi Pirandello.
L’any 2003 va publicar Formes de l’ombra (1966-2002), una antologia que recollia la major part de la seva Production poètica. Posteriorment, ha publicat els llibres de poesia Llast (2007) i Lent (2012), el qual va rebre el Premi de la Crítica Serra d’Or.
- CICLE CINEMA A LA FILMOTECA - L'ONCLE TXÈKHOV
La Filmoteca ha volgut aprofitar la presència de l’aproximació a L’hort dels cirerers que ha proposat Narcís Comadira al Teatre Nacional per acostar-nos a algunes de les marques de foc que Txèkhov ha deixat en la nostra memòria cinematogràfica.
Les propostes que es plantegen són les següents:
Three sisters (1970). Director: Laurence Olivier. A partir de Les tres germanes
Hannah and her Sisters (1986). Director: Woody Allen. A partir de Les tres germanes
Neokonchennaya pyesa dlya mekhanicheskogo pianino [Una peça inacabada per a piano mecànic] (1977). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de Platonov
Oci ciorne [Ulls foscos] (1987). Director: Nikita Mikhalkov. A partir de contes de Txèkhov
Vanya on 42nd Street (1994). Director: Louis Malle. A partir de L’oncle Vània
Dama s sobachkoy [La senyora del gosset] (1960). Director: Iosif Heifitz. A partir del conte de Txèkhov
Summer Storm (1944). Director: Douglas Sirk. A partir de la novel·la Una cacera dramàtica
- VISITA GUIADA A LA COL·LECCIÓ CAN FRAMIS AMB NARCÍS COMADIRA I FRANCESC ARTIGAU
Francesc Artigau, pintor, dibuixant i gravador, proposarà el seu recorregut personal per Can Framis entorn de la idea de família. Al llarg de la visita, compartirà reflexions amb Narcís Comadira, el qual ha desenvolupat una àmplia trajectòria com a pintor al llarg de la seva vida paral·lelament a la seva faceta literària.
L’Hort de les Oliveres deixa sentir el perfum de tres textos fundacionals de la cultura occidental —Hamlet, L’hort dels cirerers i la litúrgia de Dijous Sant—
Production team
- Author
- Narcís Comadira
- Direcció d'escena
- Xavier Albertí
- Cast
- Mercè Aránega, Carles Canut, Antoni Comas, Rubèn de Eguía, Ricard Farrè, Oriol Genís, Robert González, Marta Ossó, Mont Plans, Aina Sánchez