Massa Brillant

Material complementari

MASSA BRILLANT
Oriol Puig Grau

Una nit que serà moltes nits alhora

La nit promet ser inoblidable. El millor amic del xicot del Guillem ha dedicat mesos a la creació d'un vestit espectacular amb el qual aspira a guanyar el premi del públic al Sarao Drag de Futuroa. El que el Guillem no s'espera és que aquest mateix vestit li provoqui una reacció al·lèrgica severa i el submergeixi en un viatge iniciàtic marcat per al·lucinacions intenses.

A mesura que la celebració avança, el malestar del protagonista augmenta i diverses figures —tant reals com imaginàries— es fan presents, empenyent-lo a reflexionar sobre les seves relacions amb l’amor, l’amistat i la identitat sexual.

_____________________

Un punt de partida:

  • La Barcelona drag – un article d’El País que repassa l’evolució de l’escena drag a Barcelona, des de la seva tradició més canalla i política fins a l’actual auge impulsat pel fenomen global de RuPaul’s Drag Race. L’escena drag de Barcelona està en un moment de transformació, amb l’impuls de noves generacions i la cerca d’equilibri entre l’herència underground i les noves influències globalitzades.
  • Reines del drag català (*): Un vídeo molt complet sobre el moviment drag català, amb la presència, entre d'altres de Conxxa Vittoy. (També disponible en format podcast a spotify)
  • Guia didàctica: Inclou un parell d'entrevistes a l'equip artístic, més material de referència i una proposta de treball pensada per a estudiants de secundària.

     

Sobre l'obra i recomanacions de l'autor:

  • Els referents d'Oriol Puig Grau
  • Premi del públic: Vídeo del discurs real de Ros Elavy quan va guanyar el premi del públic (és el mateix que surt a l'obra).
  • Imatge del vestit que ha inspirat l'obra.
  • Úrsula, ícono queer: la relació entre Úrsula (la sireneta) i la drag Queen Devine, que va servir d'inspiració als creador. Al text, les dues figures ajuden a explicar la (no) relació entre el Guillem i la seva herència queer. Les referències a criatures marines de la primera pàgina neixen precisamet d'aquí.


El moviment drag:

  • Ken Pollet: “La societat no ha volgut mai mirar les ‘marimachos'”: L’artista i filòsof drag-king Ken Pollet parla de l’altra cara de la moneda, el moviment drag-king que parodia els codis de la masculinitat hegemónica per subvertir-los. La primera vegada que va actuar com a Ken Pollet va ser el 2018 en una sessió del Sarao Drag Futuroa, com el de l’obra Massa Brillant. (Entrevista en vídeo de Betevé)
  • Alex Marteen: “Ser drag és una feina que no està valorada” (2022): Una petita introducció al moviment drag, amb dues drag-queens catalanes, Sagittaria, artista drag i una de les concursants de la primera temporada de Drag Race España, i Alex Marteen, actor, cantant, DJ, productor, compositor i pedagog. (Entrevista a Catalunya ràdio)

Una reflexió...

  • Yo soy el monstruo que os habla - Fragments del llibre de Paul B. Preciado, recomanació d'Oriol Puig Grau. Una reflexió filosòfica i política sobre la identitat, el cos, i la resistència al sistema normatiu des d'una perspectiva trans i no binària.
  • El drag segons Butler – Dos fragments de “Problemes de gènere” i “Deshacer el género” que reflexionen sobre l’aspecte polític i teòric del moviment drag. Butler aborda la construcció del gènere com una performance, qüestionant la idea d’una identitat de gènere essencial.


(*) Material recomanat.

_____________________

Sessió Llegir el teatre (14/12/2023)
Enregistrament de la sessió

_____________________

L'autor i director ha dit....

Massa brillant segueix el Guillem durant la nit en que pren consciència de les fòbies i els prejudicis que l’han acompanyat des de sempre. Un despertar en forma de reacció al·lèrgica que l’agafa de la mà i el guia Sarao Drag endins; obligant-lo a formar part d’un col·lectiu al qual pertany, però detesta. Obligant-lo a formar part de la celebració. Una celebració que —tal com indica el títol de l’espectacle— és radicalment lluminosa. Oberta, viva i expansiva. El Guillem trepitjarà la Sala Petita del Teatre Nacional de Catalunya acompanyat de personatges reals i ficticis—la majoria dels quals seran convocats cada vespre per la imaginació del públic— que l'abraçaran durant hora i escaig de respiració accelerada. Un descens asfixiant que serà tendre i desagradable. Una nit que serà moltes nits alhora.

Oriol Puig Grau