LA TERCERA FUGA
LA TERCERA FUGA
Material complementari
LA TERCERA FUGA
Victoria Szpunberg
Una història sobre el desarrelament, la intempèrie, allò fugaç i el que perdura
La tercera fuga és un relat sobre el periple d’una família obligada a exiliar-se per raons sociopolítiques amb l’objectiu d’intentar sobreviure amb llibertat. L’obra entrellaça personatges del passat i del present per explicar-nos el seu pas des d’Ucraïna, passant per Argentina, fins arribar a Barcelona. Una recerca constant de la llibertat i la dignitat humana des dels anys vint fins a l’actualitat. Es pot tornar a començar de nou una vegada i una altra?
Victoria Szpunberg és una autora d’una gran sensibilitat artística que, acompanyada per Albert Pijuan, estrena per primera vegada a la Sala Gran del TNC, amb un text de ficció a partir de fets reals de la seva història familiar.
_____________________
Última versió del text, per a qui vulgui observar les diferències entre la versió publicada i la versió estrenada. (Es tracta d’una versió de sala d’assaig, no editada, que pot contenir errors. No se'n permet la descàrrega ni difusió.)
_____________________
Un punt de partida
Victòria Szpunberg parla de la dramatúrgia: sobre el punt de partida real i el poder de la ficció (audio) (*)
Victoria Szpunberg parla de la posada en escena: una obra "mestissa" (audio) (*)
Sobre la temàtica del primer acte (pogroms i diàspora jueva)
El Pentateuco de Isaac: selecció de fragments de la novel·la recomanada per l’autora Victoria Szpunberg, que combina ironia, memòria històrica i reflexió filosòfica per representar, a través de la trajectòria vital del seu protagonista Isaac Jacob Blumenfeld, l’experiència jueva centreeuropea al llarg dels grans esdeveniments polítics i violents del segle XX.
Número del musical Fiddler on the Roof (El violinista en el tejado) per a la cerimònia dels Tony Awards. En aquesta escena es veu un casament jueu com el que es descriu a l'inici de La tercera fuga. Altres escenes de la pel·lícula del mateix musical que retraten (de forma amable) les tradicions jueves i el context de l'època son: Tradition (subtítols en castellà) o Anatevka.
Sobre la temàtica del segon acte (dictadura argentina)
Ni heroína ni traidora. (vídeo) Entrevista molt interessant a Silvia Labayru, supervivent de la dictadura militar argentina i protagonista del llibre "La llamada" de Leila Guerriero, recomanat per Victoria Szpunberg. Per a qui vulgui un tast de llibre, aquí en teniu també el primer fragment.
(*) Material recomanat.
Lectures complementàries proposades per l'autora i directora Victoria Szpunberg:
ACTE 1:
Bibliografia:
LA FAMILIA KARNOWSKY, Israel Yehoshua Singer (Ed. Acantilado)
LOS HERMANOS ASHKENAZI, Israel Yehoshua Singer (Ed. Acantilado)
LA FAMILIA MOSKAT, Isaac Bashevis Singer (RBA)
TRILOGÍA DE LOS JUDÍOS EN EUROPA: (Angel Wagenstein)
EL PENTATEUCO DE ISAAC, Angel Wagenstein (Ed. Libros del Asteroide)
ADIOS SHAN HAI, Angel Wagenstein (Ed. Libros del Asteroide)
LEJOS DE TOLEDO, Angel Wagenstein (Ed. Libros del Asteroide)
HISTÒRIA DEL MEU COLOMAR I ALTRES RELATS, Isaak Bàbel (Ed. Minúscula)
KLEZMER, Joann Sfar (Norma Editorial)
Filmografia:
EL VIOLINISTA EN EL TEJADO, Norman Jewison
EL TREN DE LA VIDA, Radu Mihâileanu
YENTL, Barbra Streisand
JEWS ON LAND, Abram Room
UNORTHODOX, Maria Schrader
ACTE 2:
Bibliografia:
LA LLAMADA, Leila Guerriero (Ed. Anagrama)
NUNCA MÁS, INFORME DE LA COMISIÓN NACIONAL SOBRE LA DESAPARICIÓN DE PERSONAS (CONADEP, Ed. Eudeba)
PODER Y DESAPARICIÓN, Pilar Calveiro (Ed. Colihue)
TRAICIONES (la figura del traidor en los relatos acerca de los sobrevivientes de la represión), Ana Longoni (Grupo Ed. Norma)
NIÑO ANÓMALO, Fede Nieto (Hurtado y Ortega Editores)
TRIOLOGIA DE LA MEMÒRIA (Victoria Szpunberg):
-EL MEU AVI NO VA ANAR A CUBA
-LA MARCA PREFERIDA DE LAS HERMANAS CLAUSMAN
-LA MEMÒRIA D'UNA LUDÍSIA
Filmografia:
LA NOCHE DE LOS LÁPICES, de Héctor Olivera
LA HISTORIA OFICIAL, Luis Puenzo
GARAJE OLIMPO, de Marcos Bechis
LOS RUBIOS; de Albertina Carri
CRÓNICA DE UNA FUGA, Adrián Caetano.
LA LARGA NOCHE DE FRANCISCO SANCTIS, Francisco Márquez y Andrea Testa.
EL JUICIO; de Ulises de la Orden
ARGENTINA, 1985, de Santiago Mitre
PARTIDOS, VOCES DEL EXILIO, Silvia Di Florio
UN LUGAR EN EL MUNDO, Adolfo Aristarain
MARTIN (HACHE), Adolfo Aristarain
CAUTIVA, Gaston Biraben
AZOR, Andreas Fontana
_____________________
Sessió Llegir el teatre (22/03/2025)
Col·loqui
Col·loqui moderat per Gemma Ruiz Palà 09/05/25
Enregistrament disponible una setmana després del col·loqui
_____________________
L'autora i directora ha dit....
Fa molt que tinc aquest projecte al cap, però no va ser fins que la meva filla em va preguntar si el seu cognom era ucraïnès, de l'imperi austrohongarès o argentí, que no vaig començar a gestar aquesta faula teatral. Sense voler fer un exercici d'autoficció, La tercera fuga està basada en tota una sèrie de peripècies reals. Gràcies a la col·laboració en l'escriptura de l'Albert Pijuan, he pogut gaudir d'una distància saludable, i permetre que la fabulació, la imaginació i el joc transformessin la història real.
La tercera fuga comença a Ucraïna als anys vint del segle passat i avança cap als nostres dies tot passant per Berditxiv, Buenos Aires, Barcelona... És el relat d'una família que no aconsegueix evitar la tragèdia de la guerra i que ha de fugir per sobreviure, deixant tot el seu món enrere per tornar a començar de nou, aprenent noves llengües, adaptant-se a cultures alienes... És la història d'uns quants exilis, una història sobre el desarrelament, sobre la intempèrie, sobre allò fugaç i el que perdura. Però La tercera fuga és també una gran celebració. Ens reunim per celebrar que estem vius i que encara no hem perdut les ganes de riure.
Victoria Szpunberg