Barcelona Calling l’Orient Mitjà
L’art com a acte de resistència
Posar la mirada en creadores de l’Orient Mitjà en el context actual és una manera de situar l’escena en un espai de complexitat real, lluny de simplificacions geopolítiques o mirades uniformes. Són artistes que sovint treballen des de la tensió entre la identitat, la memòria i el conflicte, i que fan de l’art un lloc de resistència, però també d’imaginació.
Després del Barcelona Calling Palestina i del Barcelona Calling Beirut, la tercera edició del cicle amplia el focus a tot l’Orient Mitjà en una oportunitat per escoltar relats que no sempre arriben als nostres circuits habituals i accedir a una altra manera de veure el món.
Pack Barcelona Calling l'Orient Mitjà
Viu els 6 espectacles del cicle per només 20 €
Al-Sirah Al-Hilaliyyah (The Epic of Bani Hilal), The Child, Yasmina Karrum (DJ Set), Record, Three Verses of Solitude i Dressing Room.
Unitats limitades. Ja pots adquirir el pack i fer el bescanvi de les teves entrades.
I si només vols veure un espectacle, pots comprar entrades individuals per 10 €.
Espectacles
السّيرة الهلاليّة
Al-Sirah Al-Hilaliyyah (The Epic of Bani Hilal)
Bashar Murkus i Khulood Basel - Khashabi Theatre (Palestina)
Durada: 3 h amb entreacte inclòs
Una versió actractiva i visual del llegendari poema Al-Sirah Al-Hilaliyyah (L'epopeia de Bani Hilal), transmès de generació en generació des del segle XIV. L'epopeia, de tradició oral i en perill d'extinció, forma part de la llista de patrimoni immaterial de la UNESCO des del 2008 i narra la saga de la tribu de beduins Bani Hilal i la seva migració des de la Península Aràbiga fins a l'Àfrica del Nord al segle X. També és la història d'Abu Zayd al-Hilali, que va passar de ser un refugiat a convertir-se en el líder àrab més llegendari.
La companyia palestina Kashabi reinventa el teatre tradicional i l'enfoc pioner del director palestí Bashar Murkus el dota de fisicalitat, visuals impressionants i interpretacions desafiadores. Una barreja de concert, performance visual, teatre i dansa. Un carnaval amb set intèrprets, música electrònica en directe, grans titelles i teatre d'ombres.
The Child
Shieveh Theatre Company (Iran)
Durada: 1 h 15 min
Tres dones són detingudes a la frontera amb Europa i interrogades per les autoritats. Provenen de l'Iraq, l'Afganistan i Líbia. Les uneix la fugida d'una realitat precària i violenta i un nadó acabat de néixer que viatja amb elles. Cap de les tres dones admet ser la seva mare, amb l'esperança de protegir el nen d'un futur incert i perillós. Així, en cas de deportació, el nadó podria romandre a Europa.
A The Child, la multipremiada actriu iraniana Fatemeh Motamed-Arya interpreta totes tres dones en una peça que planteja algunes preguntes desafiadores: Fins a quin punt els immigrants poden escapar del destí predeterminat del lloc de naixement? Pot la nacionalitat confinar fatalment els individus? S'atura mai el cicle de violència entre immigrants i autòctons? No va ser tothom, en algun moment, immigrant?
Sessió de DJ
Yasmina Karrum (Marroc)
Karrum és una DJ amazic originària de Melilla i establerta a Barcelona. El seu so neix del diàleg entre la memòria íntima de la seva infància i les influències globals del present. Arrelada als ritmes africans i de la diàspora, construeix sets que ressalten la música de les seves arrels, fusionant sonoritats nord-africanes amb l'electrònica contemporània.
El resultat és una experiència sonora profundament connectada, capaç de generar comunitat i transformar l'ambient en un viatge on es troben mestissatge, memòria i col·lectivitat.
Silence, ça tourne
Chrystèle Khodr & Nadim Deaibes (Líban)
Durada: 1 h
Basada en la història real d'Eva Ståhl, una infermera sueca i supervivent de la massacre de 1976 al camp de refugiats palestins de Tel al-Zaatar, Silence, ça tourne (Silenci, es roda) relata el setge del camp i en retrata les tràgiques circumstàncies.
Chrystèle Khodr, actriu, escriptora i directora, viu a Beirut, on col·labora regularment amb Nadim Deaibes. El seu treball intenta reconstruir una memòria col·lectiva a partir d'històries personals i fragments d'arxiu. Aquí, revisiten un moment específic de la història del poble palestí durant la Guerra Civil Libanesa. Sola a l'escenari, Chrystèle Khodr dóna veu a una història que encara ressonen avui.
Three Verses of Solitude
Zoukak (Líban)
Durada: 1 h
En la quietud, es poden imaginar nous mons; en silenci, pot emergir alguna cosa vibrant.
Three Verses of Solitude és una performance immersiva que contempla la solitud com a refugi personal i com a condició compartida, especialment durant la guerra. Inspirada en la quietud contemplativa de la Capella Rothko de Houston, pintada pel gran artista Mark Rothko, la peça ofereix un espai amable per a la reflexió, la connexió i la renovació silenciosa. Recorre l'espectre emocional des de la solitud fins a la soledat, portant ressons del confinament pandèmic i la quietud íntima de la maternitat primerenca.
Escrita per la directora libanesa Maya Zbib, cofundadora del reconegut col·lectiu de teatre Zoukak, el coreògraf australià Lee Serle de la Trisha Brown Company, i amb música de Ben Frost, figura fonamental de l’electrònica experimental, l'obra convida els espectadors a fer una pausa, adonar-se dels gestos delicats que es troben en moments tranquils i concebre la solitud no com a absència, sinó com a possibilitat: un espai per a la imaginació i la transformació.
Dressing Room
Bissane Al Charif (Síria)
Durada: 1 h
Hala Omran, actriu i cantant francosiriana, prepara una recepta vegetal que l'ha d'ajudar a superar "l'era de la desesperació". Què suposa la menopausa per als cossos i les vides de les dones?
Bissane Al Charif, artista i escenògrafa palestino-siriana, obre un espai de discussió, mig laboratori i mig cercle de dones, en el qual combina cant i històries personals i en el qual dones de països àrabs -amigues i desconegudes de banda i banda del Mediterrani- comparteixen les seves confidències. Subtil i compromès, però amb humor, lleugeresa i autoironia, l'espectacle reflexiona sobre el cos femení i les traces que el temps hi deixa, en un context de guerra i violència social. Una exploració entre la memòria personal i les crisis polítiques.
Prices
Pack 20 € on sale now!Ticket exchange coming soon
Individual tickets 10 € (on sale soon)
General information
Festival+ 16 anys
Espectacles en àrab i persa amb subtítols en català i anglès